9 نکته برای استفاده صحیح از فرز و مینی فرز

مینی فرز

9 نکته برای استفاده صحیح از فرز و مینی فرز

ارزیابی خطرات احتمالی محیط کار امر بسیار مهمی است که همیشه باید انجام شود تا با هیچگونه حادثه غیرمترقبه‌ای روبرو نشویم. ازاین رو، پیش از شروع کار، به سایر افراد حاضر در محیط کار اطلاع دهید که فرز/مینی‌فرز در حال کار است، عوامل ایجاد کننده لغزندگی و سرخوردگی را از بین برده و اطمینان حاصل کنید که هنگام کار، مواد اشتعال زا در اطرافتان وجود نداشته باشد. همچنین برای تسهیل شرایط ایمنی کار از تهویه مطبوع در محل کار استفاده کنید تا هنگام کار به مشکلات تنفسی برنخورید. در ادامه به سایر نکات ایمنی استفاده صحیح از فرز و مینی فرز اشاره می‌کنیم.

نکات ایمنی استفاده صحیح از فرز و مینی فرز

1. از وسایل ایمنی مانند دستکش کار یا عینک ضد براده و لباس‌های آستین بلند استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین خطرات هنگام کار با فرزها، پاشش براده‌های آنان یا پرتاب قطعات شکسته شده یا سابیده شده ناشی از کار است. حتما هنگام کار از صورت خود محافظت کنید تا براده‌ای درچشمان شما وارد نشود. برای این منظور، عینک محافظ گزینه خوبی است ولی بهتر است از شیلد صورت استفاده گردد. همچنین برای محافظت دستان و بازوان خود از لباس کار آستین بلند و دستکش نیز استفاده کنید. استفاده از هدفون عایق صدا برای جلوگیری از مزاحمت صوتی ایجاد شده هنگام کار، و ماسک چند لایه پزشکی هنگام کار با سنگ‌ها که دارای غبار بسیاری هستند نیز توصیه می‌شود.

فرز
لباس‌های آستین بلند استفاده کنید

2. ابزار را با دو دستان خود نگاه دارید

یکی از نکات مهم در استفاده صحیح از فرز و مینی فرز، ایجاد تعادل هنگام کار با دستگاه است. با یک دست خود دسته جانبی ابزار را گرفته و در صورت نیاز با دست دیگرتان کلید روشن کننده دستگاه را بفشارید. برای راحتی بیشتر در کار و ایجاد تعادل، فرز را با دو دست خود بگیرید. دسته کناری دستگاه را با دستی که با آن احساس راحتی بیشتری می‌کنید نگاه دارید تا اگر دستگاه بصورت اتفاقی از دستتان افتاد، کلید روشن/خاموش رها شده و دستگاه از حرکت بایستد.

راهنمای استفاده صحیح از فرز و مینی فرز
ابزار را با دو دستان خود نگاه دارید

3. پیش از اینکه دستگاه فرز را روی سطح بکشید بگذارید تا دور چرخش آن تکمیل شود

دکمه روشن دستگاه را بزنید تا روشن شود. چه در حال برش، ساب و یا سنباده زدن هستید، اجازه دهید سرعت ابزار زیاد شود تا به راحتی و روان بودن کار شما کمک کند. به عنوان مثال، اگر در حال برش فلز هستید، اگر صفحه برش با تمام توان در حال چرخش باشد، برش بهتری خواهید داشت.

مینی فرز
پیش از اینکه دستگاه فرز را روی سطح بکشید

4. هنگام کار، فرز خود را بطور مداوم جابجا کنید تا دستگاه شما قلاب نکند

برای استفاده صحیح از فرز و مینی فرز بهتر است هنگام کار با آن، دستگاه را مداوم جابجا کنید. برای نتیجه بهتر، از یک حرکت چرخشی بر روی سطوح مورد نظر استفاده نمایید. اگر می خواهید یک ناحیه خاص را صاف کنید، فرز را در یک مکان ثابت قرار ندهید بلکه با حرکات مداوم دور و نزدیک شونده، آن را تا حد نیازتان مورد سایش قرار دهید.

فرز
فرز خود را بطور مداوم جابجا کنید

5. هنگام برش یا سنباده‌کاری، ابزار را با فشار کم با سطح موردنظر درگیر کنید

اجازه دهید که ابزار، کار فیزیکی موردنظرتان را انجام دهد. بهتر این است که فقط فرز را روی سطح موردنظر نگاه داشته تا با چرخش صفحه دستگاه، سطوح مور نظر شما صیقلی یا بریده شوند چراکه اگر شما بیش از حد فشار وارد نمایید، ممکن است که دستگاه قلاب کرده یا در اصطلاح لگد بزند که ممکن است باعث صدمات فیزیکی شود.

فرز
ابزار را با فشار کم با سطح موردنظر درگیر کنید

6. برای هر نوع صفحه‌ای از زاویه مناسب کار با آن استفاده نمایید

یکی از نکات مهم استفاده صحیح از فرز این است که بدانید برای استفاده از هر نوع صفحه فرز، از چه زاویه‌ای استفاده کنید. برای ساب و سایش از زاویه 5-10 درجه‌ای استفاده نمایید و برای عملیات سنباده‌کاری فرز را با زاویه 15-30 درجه‌ای نگاه دارید. هنگام برش، صفحه برش شما حتما باید عمود بر سطح مورد نظر باشد.

مینی فرز
برای هر نوع صفحه‌ای از زاویه مناسب کار با آن استفاده نمایید

7. به هیچ عنوان بدون گارد محافظ از ابزار استفاده نکنید

گارد محافظ ممکن است مانع مانور شما در بعضی از محیط‌های کاری شود ولی به هیچ عنوان آن را باز نکنید چراکه می‌تواند از شما دربرابر پاشش براده یا قطعات تیز درصورت شکستن صفحه برش هنگام کار محافظت کند و بهتر که این ضایعات با گارد محافظ برخورد کنند تا با دستان یا صورت شما.

فرز
به هیچ عنوان بدون گارد محافظ از ابزار استفاده نکنید

8. حتما از ایست کامل دستگاه قبل از زمین گذاشتن آن اطمینان حاصل نمایید

اگر هنگامی که دستگاه از حرکت کامل نایستاده، آن را بر زمین رها کنید، ممکن است به اطرافتان حرکت کرده و به سطوح دیگر صدمه وارد کند یا حتی به سمت شما برگشته و باعث صدمات جانی شود. اگر دستگاه شما دارای سیستم ترمز است از آن استفاده کنید، وگرنه تا ایست کامل آن صبر نمایید.

فرز
ایست کامل دستگاه قبل از زمین گذاشتن

9. هنگامی که از دستگاه استفاده نمی‌کنید، آن را از پریز برق بکشید

اگر احتمال می‌دهید که به هر دلیلی دستگاه ممکن است بطور خودکار روشن شده و به حرکت درآید، آن را از پریز برق کشیده و بصورتی که صفحه آن رو به بالا باشد، روی سطح همواری مانند میزکارتان قرار دهید.

فرز
آن را از پریز برق بکشید

دانستن نکات ایمنی استفاده صحیح از فرز و یا هر وسیله برقی دیگری به شما کمک خواهد کرد راحت‌تر و ایمن‌تر به کار بپردازید. امیدواریم که با مطالعه نکات ذکر شده بالا توانسته باشید گامی در جهت افزایش ایمنی و دقت کار خود برداشته باشید و این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که با افزایش دقت و تامل هنگام کار ممکن است سرعت کار شما کاهش یابد ولی مهم‌ترین هدف، به پایان رساندن کار با کمترین خسارت مالی و جانی و بیشترین دقت به عمل آورده شده است و هیچ چیز مهم‌تر از سلامت شما نیست.

آریا کالا ابزار را درشبکه های اجتماعی و مرورگرها دنبال بفرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.لطفا فیلد را تکمیل نمایید*