کاربرد دریل چکشی : چرا از دریل چکشی استفاده کنیم؟

6 کاربرد دریل چکشی

کاربرد دریل چکشی : چرا از دریل چکشی استفاده کنیم؟

دریل چکشی یکی از انواع دریل است که علاوه بر اینکه قابلیت دریل کردن و ایجاد سوراخ در سطوح مختلف را دارد با حرکت ضربه‌ای خود قدرت بیشتری در انجام این کار ایجاد می‌کند. همین مساله موجب می‌شود کاربرد دریل چکشی برای ایجاد سوراخ در سطوح سخت، که دریل‌های معمولی قادر به انجام آن نیستند، مناسب باشد. فروشگاه آریا کالا ابزار یکی از بزرگترین فروشگاه های آنلاین فروش ابزار است که راهنمای انتخاب دریل چکشی مناسب را در این مطلب گرد آوری کرده است.

انتخاب دریل چکشی متناسب با نیاز شما

دریل چکشی یک ابزار برقی است که عمدتاً برای حفاری در مواد سخت استفاده می‌شود.

یک دریل چکشی می تواند مکانیزم چرخش مته هم زمان با عمل چکشی داشته باشد که به سرعت بتن را حفاری می‌کند. در نتیجه می توانید سوراخ‌های بتنی را چهار برابر سریعتر از یک دریل معمولی ایجاد کنید.

اگر مکانیزم چکشی را بتوان خاموش کرد، می‌توان از ابزار مانند یک دریل معمولی استفاده کرد. به طور کلی با استفاده از دریل چکشی می توانید با سرعت و راحتی باورنکردنی سوراخ‌هایی را در بتن، آجر، سنگ و سایر مصالح ساختمانی ایجاد کنید. همچنین می‌توان از آن برای ایجاد خزینه برای پیچ‌های خود رزوه استفاده کرد و به طور خاص به برق‌کارها و لوله‌کش‌ها کمک می‌کند.

دریل چکشی بهترین و سریع ترین راه برای ایجاد سوراخ‌هایی است که باید با دقت سوراخ شوند. یک دریل چکشی قدرت و سرعت عبور از بتن و سایر سنگدانه‌ها را دارد و به همین دلیل است که بسیاری از افراد دریل چکشی را یک کالای ضروری برای خانه یا محل کار خود می‌دانند.

اگر در خرید آن شک دارید، نیازهای خود را بررسی کنید. اگر می خواهید آجر یا درزهای ملات بین آجر را سوراخ کنید، دریل چکشی به کارتان می‌آید.

کاربردهای دریل چکشی

شاید به این فکر کنید که چرا ممکن است در جعبه ابزار خانگی خود به دریل چکشی نیاز داشته باشید؟ مهم‌ترین کاربرد دریل چکشی قابلیت دوکاره بودن آن است. یک دریل دوکاره می‌تواند عین دریل کردن ضربه نیز ایجاد کند. این مساله می‌تواند یک دریل را برای انجام کارهای مختلف کاربردی کند. بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که به تعمیرات و ساخت و ساز هم علاقه‌مند هستید داشتن یک دریل چکشی می‌تواند کار شما را تا حد زیادی آسان کند.

استفاده از دریل چکشی برای سطوح بتنی

بتن یکی از سخت‌ترین اجسام است که تخریب یا ایجاد سوراخ در آن کار بسیار پرچالشی است. اگرچه خیلی‌ها تصور می‌کنند انجام هر نوع دریل کاری با یک دریل معمولی ممکن است، اما ایجاد سوراخ در بتن با یک دریل معمولی نه تنها نتیجه خوبی نخواهد داشت بلکه می‌تواند به آسیب دیدن مته و داغ شدن بیش از حد موتور منجر شود. بنابراین استفاده از یک دریل معمولی برای چنین کاری توصیه نمی‌شود.  این در حالیست که انجام این کار پرچالش با استفاده از یک دریل چکشی قدرتمند بسیار ساده خواهد بود.

هرچند این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید برای دریل کردن بتن با یک دریل چکشی نیز نیاز به اندازه گیری، دقت و ابزار مناسب خواهید داشت. بنابراین اگر تازه کار هستید حتما درباره دریل کردن بتن بیشتر بخوانید.

کاربرد دریل چکشی به روی بتن

استفاده از دریل چکشی برای سوراخ کردن آجر

یکی دیگر از کارهایی که دریل چکشی برایتان ساده خواهد کرد ایجاد سوراخ در آجر است. با ابزار مناسب، مته درست و تکنیک خاص می‌توانید این کار کسل کننده را در چند دقیقه به انجام برسانید. کاری که باید بکنید این است که مشخص کنید می‌خواهید در آجر سوراخ ایجاد کنید یا ملات اطراف آن. مطمئنا آجر به نسبت ملات اطرافش سخت‌تر است و وزن بیشتری نیز دارد. با دقت به این مساله می‌توانید مته مناسب‌تری را برای کارتان انتخاب کنید.

دقت داشته باشید که بهتر است بعد از چند دقیقه دریل کردن مته را خارج کرده و گرده‌های روی آن را فوت کنید. این کار را با سوراخی که ایجاد کرده‌اید نیز انجام دهید تا مانعی سر راه قرار نگیرد و سپس در صورت نیاز به دریل کاری ادامه دهید.

کاربرد دریل چکشی به روی آجر

استفاده از دریل چکشی برای سوراخ کردن فلز

یک کاربرد دریل چکشی برای ایجاد سوراخ در فلز است اما معمولا توصیه می‌شود برای انجام این کار از حالت چکشی دریل استفاده نشود چرا که موجب لیز خوردن مته از روی سطح فلزی می‌شود. بنابراین بهتر است دریل چکشی خود را به روی حالت عادی قرار دهید و از مته مخصوص استفاده کنید.

بهتر است پیش از شروع کار در ناحیه‌ای که می‌خواهید دریل کنید یک ضربه بزنید تا یک گودی ایجاد شود. با این کار می‌توانید از لغزش مته به روی سطح فلزی تا حد زیادی جلوگیری کنید. هرچند همه چیز بستگی به نوع فلزی که می‌خواهید دریل کنید خواهد داشت. برخی ورق‌های فلزی یا آلومینیومی سختی کمتری دارند و دریل کردن آن‌ها ساده‌تر خواهد بود.

استفاده از دریل چکشی برای سوراخ کردن سرامیک

اگر می‌خواهید سرامیک را از جایش جدا کنید، یک دریل SDS نظیر دریل چکشی می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. اما به طور کلی باید بدانید دریل کردن سرامیک کار چندان آسانی نیست چرا که به راحتی آسیب می‌بیند. بنابراین بهتر است از یک دریل دوکاره استفاده کنید که بتوانید حالت چکشی آن را قطع کنید و فقط از حالت دریل کرد آن استفاده کنید چرا که حالت چکشی دریل به راحتی می‌تواند سرامیک را در هم بشکند. از حالت چکشی دریل برای اینکه سرامیک را از جا در بیاورید استفاده کنید.

دریل کردن سرامیک

دریل کردن سنگ

کاربرد دریل چکشی برای سوراخ کردن سنگ یکی از بهترین کاربردها به شمار می‌رود چرا که به طور معمول دریل کردن سنگ کار غیرممکنی به نظر می‌رسد اما دریل چکشی با قابلیت بالایی که دارد این کار را ممکن می‌سازد. حتی با این نوع دریل می‌توانید تخته سنگ را نیز به چند قطعه تقسیم کنید. اما در نظر داشته باشید از دریل چکشی نباید برای دریل کردن سنگ مرمر و گرانیت استفاده کنید. بخصوص اگر روی کانتر آشپزخانه از چنین سنگی استفاده کرده باشید، دریل کردن منجر به ترک خوردن سطح سنگی کانتر خواهد شد.

استفاده از دریل برای کارهای تخریب

یکی از کارهایی که حین بازسازی خانه انجام می‌شود تخریب بخشی از دیوار است. اگر این دیوار بتنی و بسیار سخت باشد نیاز به چکش تخریب خواهید داشت اما اگر فقط بخش کوچکی از دیوار باید و به سختی بتن نباشد می‌توانید از دریل چکشی کمک بگیرید. باید دقت داشته باشید که برای چنین کاری از مته مخصوص استفاده کنید تا حین کار مته نشکند. برای انجام کارهای تخریب باید با توجه به حجم کار و سخت بودن سطحی که می‌خواهید تخریب کنید بین دریل چکشی و چکش تخریب یکی را انتخاب کنید.

اگر پیش تر با ابزار برقی بزرگ نظیر چکش تخریب کار نکرده‌اید به شما توصیه نمی‌شود برای انجام این کار به یکباره سراغ چنین وسیله سنگینی بروید.

دریل چکشی برای تخریب دیوار

بخش‌های مختلف یک دریل چکشی

یک دریل چکشی باتوجه به مدل، می‌تواند دارای بخش‌های مختلفی باشد اما بخش‌های اصلی همه آنها یکی است.

موتور:

موتور در واقع مهم‌ترین بخش یک ابزار برقی مانند دریل چکشی است.

این می تواند باعث شود که ابزار چند منظوره باشد و انواع سوراخ کاری، سوراخ کاری چکشی، باز و بستن را انجام دهد.

قدرت هر دریل چکشی با وات نشان داده می‌شود و با افزایش عدد، دریل چکشی قوی تر می‌شود.

ولتاژ مورد استفاده در موتور ممکن است 110 ولت یا 220 ولت باشد و با فرکانس 50 هرتز یا 60 هرتز کار کند.

حداکثر سرعت آزاد دریل چکشی نشان داده شده توسط PRM (دور در دقیقه) و حداکثر نرخ ضربه نشان داده شده با BPM (ضربه در دقیقه)، 2 ویژگی برجسته دیگر موتور ابزار برقی برای کاربران حرفه ای است.

همچنین ممکن است انرژی ضربه ای آن را در نظر بگیرید زیرا انرژی مورد نیاز برای شکستن یک ماده در شرایط استاندارد را به شما نشان می‌دهد.

سیستم کلاچ ایمنی اضافه بار که در برخی از دریل‌های چکشی یافت می‌شود، به ایمنی کاربران و آرمیچر کمک می‌کند.

دریل‌های چکشی به طور فزاینده ای با فناوری شارژی و با استفاده از باتری‌ها تغذیه می‌شوند، اما دریل‌های سیم دار همچنان در بین ابزارآلات برقی محبوب هستند.

بدنه:

نسبت بدنه به اندازه موتور مهم است، سبک بودن و استحکام دریل چکشی ۲ ویژگی مهم بدنه است. بدنه همچنین می تواند باعث تهویه عالی حرارت شود. با وجود وزن کم، قطعا به ابزاری قوی در برابر لرزش نیاز خواهیم داشت.

سیستم ضد لرزش تعبیه شده بین دسته و گیربکس در دریل‌های چکشی می تواند خستگی کاربر را به حداقل برساند و کارایی را بهبود بخشد. هنگام انتخاب یک چکش تخریب، ممکن است یک چراغ نشانگر قدرت نیز در نظر گرفته شده باشد تا در صورت آسیب دیدن کابل، به شما هشدار دهد.

شما باید به طور جدی در مورد راحتی و ایمنی خود فکر کنید، به خصوص اگر ممکن است لازم باشد ساعت های طولانی با دریل کار کنید.

دسته و شاسی کلید:

پس از وصل کردن دریل چکشی به برق، با استفاده از دکمه انتخاب حالت، یکی از حالت‌ها را انتخاب کنید و ماشه روشن/خاموش قرار گرفته روی دسته را با تمام قدرت فشار دهید. در برخی از دریل‌های چکشی، فشار دادن ماشه برای انتخاب سرعت مناسب ضروری است، با این حال، قابلیت سرعت ثابت الکترونیکی، استفاده از آن را در پروژه‌های مختلف با سرعت‌های مختلف بسیار آسان می‌کند.

برخی از دستگیره ها D شکل هستند، بنابراین می‌توانید بدون زحمت با آن کار کنید و از خستگی دست جلوگیری کنید. دسته کمکی ضد ضربه 360 درجه نیز هنگام کار با ابزارآلات چکشی، راحتی زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

ممکن است بخش‌هایی را که روی دسته ها قرار داده شده‌اند در نظر بگیرید زیرا فشار وارد شده به دست‌ها را کاهش می‌دهند. راحتی شما همیشه مهم است!

کلید‌ها:

با دکمه انتخاب حالت، می‌توانید یکی از حالت‌ها را انتخاب کنید و در نهایت، ماشه روشن/خاموش را با قدرت کامل فشار دهید تا کار با ابزار برقی خود را شروع کنید.

دیمری که معمولاً روی ماشه قرار گرفته به شما کمک می‌کند سرعت چرخش را افزایش یا کاهش دهید و در حین کار با سرعت ثابت درعملیات مداوم، دکمه قفل به شما کمک می کند تا مقداری انرژی ذخیره کنید.

 رونیکس و برخی برندهای دیگر نیز برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار،در ساخت ابزارهای خود، از کلیدهای ضد گرد و غباراستفاده می‌نمایند. کلیدها و سوییچ‌ها ملزومات راحتی شما هستند، پس آنها را هنگام خرید جدی بگیرید.

متعلقات یک دریل چکشی:

دریل‌های چکشی معمولاً در کیف‌های BMC عرضه می شوند. کیفیت کیف‌های BMC ممکن است برای برخی افراد مهم باشد زیرا آنها می‌خواهند دریل خود را با استفاده از BMC ها نگه دارند و حمل کنند. بنابراین طبیعی است که به آن نیز اهمیت دهیم.

دسته کمکی ضد ضربه 360 درجه ممکن است همراه با BMC باشد. در بسیاری از برندها مانند یک محافظ کابل نیز وجود دارد تا کابل شما را در حین حرکت ایمن نگه دارد. در برخی از این دریل‌ها، ممکن است بیش از یک مته نیز بدست آورید و این برای برخی اپراتورها بسیار هیجان انگیز خواهد بود. برای انتخاب دریل مناسب برای محل ساخت و ساز خود، باید اطلاعاتی در مورد دریل‌هایی که با مته‌های خود ارائه می‌شوند بدست آورید. خط کش جانبی نیز ممکن است یکی از لوازم جانبی موجود در جعبه برای افزایش دقت باشد. جعبه دریل چکشی شما همچنین ممکن است همراه یک لوله گریس یا کلاه محافظ لاستیکی ارائه شود که می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

اینها تنها برخی از ویژگی هایی بود که باید هنگام خرید یک دریل چکشی در نظر گرفت. شما باید فهرستی از موارد مرتبط و مورد نیاز برای شغل و محل کار خود تهیه کنید. سپس به لیست خود نگاه کنید. اگر به یک ویژگی نیاز ندارید و هرگز به کارتان نمی‌آید، پول اضافی برای آن پرداخت نکنید اما هرگز ایمنی یا طول عمر ابزار را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.لطفا فیلد را تکمیل نمایید*