تفاوت اره عمود بر و اره گرد بر

تفاوت اره عمود بر و اره گرد بر

تفاوت اره عمود بر و اره گرد بر

وقتی نوبت به خرید ابزار برای کار با چوب و سایر پروژه‌هایی که نیاز به اره کردن دارند می‌رسد، انتخاب بین انواع اره‌ها مشکل می‌شود. دو نوع اره که احتمالا انتخاب بین آن‌ها برای برخی افراد دشوار خواهد بود، اره عمود بر و اره گرد بر است. هرچند بسیاری معتقدند هر دوی این اره‌ها از جمله ابزار آلات برقی مهم یک کارگاه نجاری محسوب می‌شوند. وقتی با تفاوت اره عمود بر و اره گرد بر بیشتر آشنا شوید متوجه خواهید شد آیا داشتن یکی از آن‌ها برای پروژه شما کافیست یا بهتر است هر دو را برای کارگاهتان تهیه کنید.

مقایسه اره عمود بر و اره گرد بر: ویژگی‌ها، مزایا و معایب

اره عمود بر و اره گرد بر به نظر می‌رسد کار یکسانی انجام دهند. هر دو اره قدرتمند و برقی هستند که بر خلاف اره‌های دیگر نظیر اره میزی یا پروفیل بر، اره دستی محسوب می‌شوند. یعنی کار با این دو اره با در دست گرفتنشان توسط کاربر انجام می‌شود. اما وقتی نوبت به اره کردن برسد، کارهایی کاملا متفاوت از یکدیگر انجام می‌دهند.

وقتی نوبت به مقایسه این دو اره می‌رسد اولین چیزی که مطرح می‌شود نوع تیغه اره است. اره گرد بر یک صفحه چرخان دارد که به کمک آن اجسام مختلف را اره می‌کند در حالیکه اره عمود بر یک اره باریک و عمود بر سطح دارد که بر خلاف اره گرد بر، با بالا و پایین و عقب جلو رفتن عمل بریدن و اره کردن را انجام می‌دهد. با ظرافتی که اره عمود بر دارد می‌توان از آن کمک گرفت تا نقش‌هایی در وسط یک جسم چوبی شکل داد، این در حالیست که اره گرد بر چنین امکانی را در اختیارتان قرار نخواهد داد.

مقایسه اره عمودبر و اره گردبر
تفاوت اره عمود بر و اره گرد بر

ویژگی‌های اصلی اره گرد بر

اره گردبر یک تیغه دایره‌ای بزرگ دارد که قطر آن وابسته به نوع اره از 85 میلیمتر تا 235 میلیمتر متغیر است. این نوع تیغه برای برش‌های مستقیم طراحی شده و نمی‌تواند ظرافت خاصی در برش ایجاد کرده یا خطی گرد و خمیده روی جسم ایجاد کند. بنابراین اگر می‌خواهید جسمی را خیلی صاف و با دقت ببُرید، محال است با اره گرد بر اشتباه کنید. چرا که این اره برای چنین کاری طراحی شده است. هرچند همانند هر ابزار برقی دیگری، اره گرد بر نیز لوازم جانبی متنوعی دارد که با تهیه آن‌ها می‌توانید کارها را برای خودتان ساده‌تر کرده و سرعت ببخشید.

از اره گرد بر می‌توان برای برش چوب، سرامیک، فلزات، سنگ، پلاستیک و بسیاری اجسام دیگر استفاده کرد. اما باید در نظر داشت که همه این کارها با یک تیغه ممکن نیست و با توجه به نیازتان باید تیغه مناسب با هر یک از این سطوح را تهیه کنید. بعنوان مثال، برای بریدن فلزات باید از اره‌ با تعداد دندانه‌های زیاد استفاده کنید و برای بریدن چوب از تیغه‌ای که دندانه‌های کمتر ولی درشت‌تر دارند کمک بگیرید.

تفاوت اره عمود بر اره گرد بر : تیغه اره گرد بر
اره عمود بر و اره گرد بر

نکته دیگری که درباره اره گرد بر وجود دارد وزن آن است. برخلاف برخی تصورات، وزن این اره هیچ تاثیری به روی عملکردش ندارد. بنابراین سبک یا سنگینی آن به جز اینکه موجب خستگی زودتر کاربر خواهد شد تاثیری به روی نتیجه کار نخواهد داشت.

مزایای استفاده از اره گرد بر

  • سرعت: با توجه به اینکه این نوع اره از یک تیغه گرد و یک موتور قدرتمند تشکیل شده، می‌توان تصور کرد سرعت عملکرد آن چقدر بالا باشد. این ویژگی را می‌توان مهم‌ترین مزیت این نوع اره دانست.
  • برش صاف: همانطور که به این نکته اشاره شد، اره‌های گرد بر برای برش مستقیم و کاملا صاف مناسب هستند. به همین دلیل است که در هر کارگاه نجاری داشتن چنین ابزاری الزامی است.
  • برش اجسام مختلف: تیغه‌های مختلفی را می‌توانید به یک اره گرد بر متصل کنید تا به کمک آن‌ها اجسام مختلفی را برش دهید. فقط لازم است بدانید کدام تیغه برای کدام جسم مناسب است.
برش مستقیم با اره گردبر
برش مستقیم با اره گردبر

معایب اره گرد بر

  • سر و صدای زیاد: اره‌های گرد بر کمی پر سر و صدا هستند.
  • وزن: به نسبت اینکه این نوع اره یک اره دستی محسوب می‌شود ممکن است برای برخی افراد سنگین باشد و موجب خستگی آن‌ها حین کار زیاد شود.
  • لبه‌های ناهموار: در عین حال که اره گرد بر می‌تواند به سرعت یک برش صاف ایجاد کند، گاهی ممکن است این برش با گوشه‌های ناهمواری همراه باشد که نیاز به سایش پس از برش داشته باشند.
  • عدم توانایی در ایجاد برش‌های خمیده: با توجه به سایز و طراحی کلی اره‌های گرد بر، نمی‌توان از آن‌ها برای ایجاد برش‌های گرد یا خمیده استفاده کرد.

ویژگی‌های اصلی اره عمود بر

یکی از اصلی‌ترین تفاوت اره عمود بر و اره گرد بر نوع تیغه و برشی است که هر یک ایجاد می‌کنند. اره عمود بر تیغه‌ای باریک و عمود بر سطح دارد. برای اینکه این تیغه برش دقیق و زاویه‌دار ایجاد کند بالا و پایین و عقب جلو می‌رود. همین ظرافت تیغه و نوع حرکت آن موجب می‌شود اره عمود بر دقت بیشتری در برش داشته باشد و بتوان برای برش‌های ظریف و ایجاد تزیینات در چوب و سطوح مختلف به روی آن حساب کرد. علاوه بر اینها، می‌توان همانند اره گرد بر از اره عمود بر هم برای ایجاد برش صاف استفاده کرد. هرچند اگر هدف اصلی ایجاد دقیق‌ترین خط صاف با یک ابزار قدرتمند است احتمالا باید اره گرد بر را در نظر بگیرید.

تفاوت اره عمود بر و اره گرد بر
تفاوت اره عمود بر و اره گرد بر

مزایای اره عمود بر

  • همه کاره بودن: اره عمود بر با وجود ظرافتی که دارد یک اره همه کاره محسوب می‌شود چرا که می‌توانید به کمک آن برش‌های متنوع و متفاوتی در سطوح مختلف ایجاد کنید.
  • ایجاد برش در وسط جسم: تصور کنید نیاز دارید وسط کانتر آشپزخانه یک فضای خالی برای قرار گرفتن سینک ظرفشویی باز کنید یا وسط یک جسم چوبی یک طرح ظریف ببُرید. فقط کافیست ابتدای کار را با کمک دریل پیچ گوشتی یا دریل شارژی برای اره عمود بر باز کنید. سپس اره عمود بر را در جای خود قرار داده و شروع به برش کنید. حال بدون اینکه آسیبی به سایر قسمت‌ها وارد شده باشد توانسته‌اید وسط یک جسم را ببرید.
  • امنیت: اره عمود بر یکی از ایمن‌ترین اره‌ها برای افرادیست که کار حرفه‌ای خود را به تازگی آغاز کرده‌اند. عمود بوده اره و داشتن گارد محافظ از جمله مزایایی محسوب می‌شود که این اره را به یک ابزار ایمن برای کاربر تبدیل می‌کند.
  • قیمت: در مقایسه با اره گرد بر، اره عمود بر بسیار اقتصادی‌تر است.
  • قدرت: با وجود بدنه ظریف و سبکی که دارد، اره عمود بر از قدرت بالایی برخوردار است.
  • جمع و جور بودن: اره عمود بر بسیار جمع و جور است و کار با آن برای هر کاربری با هر توانایی ساده خواهد بود. علاوه بر اینها، سبک و کوچک بودن آن موجب می‌شود حمل این ابزار برای فرد از جایی به جای دیگر نیز بدون دردسر انجام شود.

بیشتر بخوانید: ۶ ویژگی مهم خرید اره عمودبر : راهنمای انتخاب بهترین اره عمود بر

چرا از اره عمود بر استفاده کنیم؟ ۴ فایده استفاده از اره عمود بر

۱.سهولت استفاده و امنیت بالا

اره عمود بر طوری طراحی شده است که انرژی شما را به حداکثر برساند و برای برش چوب نیاز به صرف انرژی زیادی نداشته باشید. علاوه بر اینها، کار کردن با این اره نیاز به تخصص و تجربه بالایی ندارد و هر فردی می‌تواند با ایمنی بالا از این ابزار استفاده کند. این ابزار بدون اینکه نیاز باشد کاربر آن از قدرت بدنی بالایی برخوردار باشد و فشاری برای برش به آن وارد کند، روی سطحی که می‌خواهید ببُرید قرار می‌گیرد و با ظرافت خاصی آن را برش می‌دهد. همین مساله کار را برای هر فردی، فارغ از توانایی فیزیکی که دارد، ساده خواهد کرد.

جهت ایمنی کاربر، این ابزار گاردهایی دارد که از انگشت و دست فرد در برابر بریدن و برخورد با تیغه اره محافظت می‌کند. بنابراین اگر تازه کار هم باشید حین کار و تمرین با این ابزار خطری تهدیدتان نخواهد کرد. علاوه بر اینها، تعویض تیغه نیز بسیار ساده است فقط کافیست این مراحل را طی کنید:

  • اره عمود بر را از برق قطع کرده یا در صورت شارژی بودن باطری آن را خارج کنید.
  • صفحه‌ای که تیغه را به اره متصل می‌کند پیدا کنید.
  • آن را بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا تیغه آزاد شود.
  • تیغه جدید را در جای تیغه قبلی قرار دهید.
  • اهرم را بکشید تا تیغه در جای خود قرار بگیرد.
  • دقت داشته باشید که هنگام تعویض تیغه نیاز نیست فشار زیادی به دستگاه وارد کنید و همه چیز بدون دردسر انجام می‌شود. بنابراین اگر در قسمتی از کار به مشکل برخوردید با دستگاه کلنجار نروید و خطری برای خودتان یا این ابزار ایجاد نکنید.

۲. برش چوب در ضخامت‌های مختلف

یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از اره عمود بر این است که می‌توانید بدون دردسر چوب‌هایی با ضخامت مختلف را ببرید. این در حالیست که با اره‌های معمولی این کار دشوار و انرژی بر خواهد بود. وقتی تیغه این اره به درستی روی سطح قرار بگیرد، یک اره عمود بر می‌تواند چوب با هر ضخامتی را به راحتی برش دهد. علاوه بر اینها، این نوع اره برای برش اجسام سخت‌تر نظیر فایبرگلاس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند باز هم با توجه به کاربردی که مد نظر دارید هنگام خرید اره عمود بر به قدرت و ویژگی‌های محصول دقت بالایی داشته باشید.

۳. برش بدون دردسر و زحمت

اره عمود بر برای ایجاد برش‌ها و خطوط منحنی، مورب و طراحی اشکال پیچیده بسیار موثر است چرا که زاویه برش این ابزار تا ۴۵ درجه قابل تغییر است. همین موجب شده برای پروژه‌هایی که نیاز به ظرافت و طرح‌های پیچیده‌تری است از این نوع اره استفاده شود. بخصوص استفاده از اره عمود بر برای تازه‌کارهایی که هنوز کار با ابزار سنگین‌تر نظیر اره‌های میزی را شروع نکرده‌اند بسیار کارساز خواهد بود و سرعت عملشان را تا حد زیادی بالا خواهد برد.

۴.قابلیت حمل

امروزه اره‌های عمود بر به صورت شارژی و بدون سیم هم موجود هستند و همین موجب شده این ابزار سبک به یک ابزار قابل حمل برای بسیاری از کاربرها تبدیل شود. وقتی اره به جایی متصل نباشد کار با آن برای ایجاد برش‌های مختلف و ظریف با آزادی بیشتری انجام می‌گیرد. همچنین حرکت کردن فرد حین انجام کار نیز با راحتی بیشتری ممکن است.

برش با اره عمود بر
برش با اره عمود بر

معایب اره عمود بر

  • دقت: اره عمود بر یک اره دستی است که دقت آن به دقت فردی که کار را انجام می‌دهد بستگی دارد. بنابراین افراد تازه کار ممکن است در شروع کار برای ایجاد برش‌های دقیق با مشکل مواجه شوند.
  • پرش: تیغه اره عمود بر دائما در حرکت است و بالا و پایین می‌شود که برای برش به مدت طولانی ممکن است پرش ایجاد کند بخصوص اگر بخواهید یک جسم بزرگ را به طور مستقیم و صاف اره کنید.

آیا خرید اره عمود بر مناسب کار شماست؟

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد چه یک کارگاه نجاری کوچک و نوپا داشته باشید چه یک فرد خبره در این کار باشید، اره عمود بر همیشه می‌تواند در سرعت بخشیدن به کارهایتان به کمکتان بیاید. بنابراین داشتن این اره در کنار سایر ابزار کارگاهتان همیشه موثر خواهد بود. از آنجایی که استفاده از اره عمود بر بسیار ساده است،  ایمنی بالایی دارد و ظرافت کارها با آن تضمین می‌شود، بدون شک خرید اره عمود بر می‌تواند انتخاب خوبی برای کارهای شما باشد.

تفاوت اره عمود بر و اره گرد بر: کدام را انتخاب کنیم؟

وقتی با نوع کار و تفاوت‌ اره عمود بر و اره گرد بر بیشتر آشنا شوید با توجه به نوع کار، توانایی، میزان بودجه و پروژه‌هایی که در نظر دارید به سرانجام برسانید، می‌توانید بین این دو اره یکی را انتخاب کنید. هرچند برخی مواقع ممکن است هر دو به کارتان بیاید و نیاز به انتخاب بین خرید اره عمود بر یا خرید اره گرد بر نداشته باشید. اما لازم است بدانید هر یک از این دو را برای چه کاری استفاده کنید تا هزینه‌ای که کرده‌اید هدر نشود. همچنین برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به هر نوع ابزار برقی لازم است پس از هر بار استفاده نسبت به تمیز کردن ابزار برقی خود اقدام کنید.

Comments (1)

  • ارش Reply

    عالی بود

    24 آبان 1401 at 12:00 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.لطفا فیلد را تکمیل نمایید*