متر لیزری چگونه کار می کند؟

اجزا و نحوه کارکرد متر لیزری

متر لیزری چگونه کار می کند؟

متر لیزری ابزار دستی فوق العاده ای است که به شما امکان می دهد فواصل طولانی را با دقت بالایی اندازه گیری کنید. این دستگاه ها یک پرتو لیزر متمرکز را به سمت شی مورد نظر شما شلیک می کنند. این پرتو نور به متر بازتاب می شود. با استفاده از اصل سرعت حرکت نور، متر لیزری می تواند مدت زمان بازتاب پرتو را محاسبه کند و بنابراین فاصله بین دو نقطه را محاسبه کند.

استفاده از این ابزارآلات اندازه گیری بسیار آسان بوده و دارای دقت بالایی نیز می‌باشند. اگر که قصد داردی تا سرعت انجام پروژه‌های خانگی و صنعتی خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید، اندازه‌گیری به روش‌های سنتی قدیم خود را فراموش کنید و یک متر لیزری تهیه نمایید. در این راهنما، ما دقیقاً به نحوه عملکرد یک متر لیزری، اجزا، نحوه استفاده از آن و نکاتی در مورد چگونگی اندازه‌گیری دقیق در نگاهی می‌اندازیم.

متر لیزری چگونه کار می کند؟
متر لیزری چگونه کار می کند؟

متر لیزری چگونه کار می کند؟

این نوع ابزار اندازه گیری فاصله را از طریق شلیک پرتو لیزر محاسبه می کند. پرتو از نور ساخته شده است. می دانیم که نور با سرعت معینی در هوا حرکت می کند (چیزی حدود 300 میلیون متر در ثانیه). از این قانون می توان همراه با مثلث سرعت-فاصله-زمان برای محاسبه مسافت استفاده کرد.

در این مثلث باید دو عامل را بدانید تا بتوانید متغیر سوم را محاسبه کنید. بنابراین، ما سرعت را می دانیم، یعنی نور لیزر با چه سرعتی حرکت می کند. هنگامی که پرتو لیزر به سمت هدف شلیک می‌شود و سپس منعکس می‌شود، می‌توانیم زمان لازم برای این اتفاق را اندازه‌گیری کنیم. این بدان معناست که ما اکنون سرعت و زمان را داریم. بنابراین، برای محاسبه فاصله، به سادگی باید سرعت را در زمان ضرب کنیم.

این فرآیند ساده محاسبه و استفاده از قوانین اساسی فیزیک است که به این نوع متر اجازه می دهد تا به طرز باورنکردنی دقیق باشد و فوراً اندازه فاصله را به شما بدهد.

متر لیزری

قطعات تشکیل دهنده یک متر لیزری

ابتدا، اجازه دهید به ساختار یک متر لیزری نگاه کنیم. چه اجزایی دارند؟ چه شکلی هستند؟ و ویژگی های اصلی آنها چیست؟ فن آوری در مترهای لیزری پیچیده است، با این حال، ساختار و ویژگی‌های آنها به راحتی قابل درک است:

صفحه نمایش

تمام مترهای لیزری دارای صفحه نمایش هستند. صفحه نمایش معمولاًLCD یا LED است. مدل‌های گران‌تر، صفحه‌نمایش با کیفیت‌تری دارند و حتی ممکن است از فناوری صفحه لمسی بهره ببرند. صفحه نمایش جایی است که اطلاعات اندازه گیری شما نمایش داده می شود. همچنین مکانی است که می توانید به تنظیمات و منوهای ابزار دسترسی داشته باشید.

ممکن است علاقمند باشید بخوانید: چرا به یک جعبه ابزار نیاز خواهیم داشت؟

لنز لیزر

یکی از مهمترین قطعات این ابزار عدسی است. این جزء است که لیزر از طریق آن شلیک می شود و پرتو لیزر را به سمت هدف شما می فرستد. فرآیند اپتیک پیچیده ای دارد که امکان ایجاد یک دسته نور لیزر متمرکز را فراهم می کند که می تواند در مسافت های طولانی حرکت کند. لنز لیزر معمولاً در قسمت بالایی ابزار، بالای صفحه نمایش قرار دارد.

نکته تخصصی: همیشه بپلنز لیزر خود را از کثیفی و ذرات گرد و غبار پاک نگه دارید چراکه سبب می‌شود دقت لیزر شما افزایش پیدا کند.

گیرنده لیزر

برای محاسبه فاصله، پرتو لیزر باید روی یک سطح منعکس شود و دوباره به دستگاه بازگردد. طریقه دریافت، گیرنده لیزری است. این سنسور رگه نوری را که از جسم هدف به عقب منعکس شده است را می پذیرد. با استفاده از اصل بازتاب و سرعتی که نور در آن حرکت می کند، سپس می تواند فاصله بین دستگاه و هدف را محاسبه کند.

منبع انرژی

بدیهی است که این ابزار برای کار کردن باید منبع تغذیه نیز داشته باشد. دو نوع منبع تغذیه اصلی برای متر لیزری وجود دارد – باتری‌های قلمی و نیم قلمی یا باتری‌های قابل شارژ. مدل‌های باتری سنتی در حال حاضر کمتر رایج هستند و استفاده از آن‌ها راحت نیست است، زیرا که مجبورید به تعویض باتری‌ها ادامه دهید.

اگرچه، اکثر متر‌های لیزری مدرن از باتری‌های لیتیوم استفاده می‌کنند. آنها قابل شارژ هستند. معمولاً می‌توانید آنها را از طریق یک شارژر اختصاصی شارژ کنید، اما بسیاری از مدل‌ها اکنون شارژر USB را نیز ارائه می‌کنند.

در این مقاله سعی شد چکیده‌ای از معرفی مترهای لیزری و برخی مشخصات و نحوه کارکرد آنها بپردازیم. همیشه به یاد داشته باشید که تابش مستقیم نور لیزر به چشمان بسیار مضر و خطرناک می‌باشد. برای اطلاع از نحوه کارکرد با متر لیزری و نکاتی برای استفاده بهینه‌تر از این ابزار می‌توانید مقاله مربوطه را نیز مطالعه نمایید.

متر لیزری
متر لیزری چگونه کار می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.لطفا فیلد را تکمیل نمایید*