کمپرسور باد فندکی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

کمپرسور باد فندکی

کمپرسور باد فندکی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

کمپرسور باد فندکی چیست و چگونه عمل می‌کند؟ چیزی به نام لحظه مناسب برای پنچر

شدن لاستیک وجود ندارد، فقط در مواقع بد یا بدتر این اتفاق می‌‎افتد.

زمانی که یک لاستیک پنچر شده در نزدیکی خانه خود دارید و باید برای پر

کردن یا تعمیر آن وقت بگذارید، بد است. ولی وقتی در کنار یک بزرگراه شلوغ باشید، بدتر است. اما بدترین زمان برای پنچر شدن زمانی است که کیت

پنچرگیری ندارید، لاستیک زاپاس شما نیز پنچر است و به پنچرگیری یا آپاراتی نیز نزدیک نیستید.

عدم آمادگی باعث ایجاد سردرد، اتلاف وقت و هزینه بیشتر می شود. یک راه برای اطمینان

از اینکه همیشه حداقل یک لاستیک یدکی کاملا باد شده

دارید، نگه داشتن یک کمپرسور باد فندکی در ماشینتان است.

می‌توانید از آن برای نگه داشتن لاستیک‌های خود در فشار بهینه در هر زمان استفاده کنید، و در هر صورت یک پشتیبان برای لاستیک زاپاس خود خواهید داشت.

نام های مختلف این ابزار

این دستگاه‌ها با نام‌های کلی مختلفی از جمله بادکننده لاستیک، مینی کمپرسور هوا و کمپرسور هوای قابل حمل استفاده می‌شوند که وقتی بسیاری

از افراد کمپرسورهای هوا را به عنوان مخازن بزرگی که در گوشه گاراژ قرار می‌گیرند، می‌تواند گیج‌کننده باشد. بنابراین اگر مخزن نداشته باشد واقعاً

یک کمپرسور هوا است؟

کمپرسور باد فندکی

بررسی نحوه عملکرد کمپرسور باد فندکی لاستیک

کمپرسورهای بادمانند پمپ های هوای ساده نیستند. آنها در واقع کمپرسورهای هوای مینیاتوری هستند. برای درک بهتر نحوه کار آنها، اجزای اصلی تشکیل دهنده این دستگاه ها را تجزیه کرده‌ایم و توضیح داده‌ایم که چگونه با هم کار می‌کنند تا هوا را به لاستیک های شما وارد کنند.

منبع تغذیه شارژی یا برقی

رایج‌ترین انواع کمپرسورهای باد قابل حمل مستقیماً به پریز و یا به فندک 12 ولتی ماشین شما وصل می‌شوند یا از باتری استفاده می‌کنند. هر کدام

مزایا و معایب خاص خود را دارند، اما نوعی که به درگاه 12 ولت وصل می‌شود، جهانی‌ترین نوع برای رانندگان است.

کلید

کلید، چه به صورت چرخشی، لغزنده، ضامن، ماشه یا دکمه، مدار برق دستگاه را کامل می‌کند و با درگیر شدن موتور دستگاه را روشن می کند. دراصل، کلید وسیله‌ایست که شما با آن دستگاه را خاموش ویا روشن می‌کنید.

کمپرسور باد فندکی
موتور الکتریکی

موتور الکتریکی داخلی تامین کننده نیروی مورد نیاز کار کمپرسور فندکی می‌باشد. شفت خروجی موتور در درجه اول به چرخ دنده‌هایی متصل است

که انرژی را به پیستون منتقل می کند. با این حال، در برخی موارد، شفت خروجی نیز به یک فن متصل می شود که در حین کار موتور می‌چرخد تا

دستگاه خنک شود.

چرخ دنده‌ها

در بیشتر کمپرسورهای باد، شما دو چرخ دنده دارید، یکی به موتور و دیگری به پیستون. وقتی موتور حرکت می کند، چرخ دنده خود را می چرخاند

که با چرخ دنده پیستون درگیر است. بنابراین، هنگامی که موتور حرکت می کند، چرخ دنده ها باعث حرکت پیستون می شوند. در برخی موارد، ممکن است یک چرخ دنده سوم نیز برای چرخاندن فن وجود داشته باشد.

پیستون و سیلندر

دقیقا یکی نیستند، ولی وسیله نقلیه شما یک جز مشترک با کمپرسور باد فندکی دارد: پیستون. اگرچه موتور مکانیزم را به حرکت در می‌آورد، اما

پیستون و سیلندری که در آن قرار گرفته است، جایی است که عمل تولید نیرو انجام می‌شود.

با چرخش چرخ دنده ها، پیستون به سمت پایین کشیده می شود تا هوا را از طریق ورودی به سیلندر وارد کند، سپس به سمت بالا هل داده می‌شود. هنگامی که پیستون بالا می‌رود، هوا فشرده شده و از طریق لوله ای که به لاستیک متصل می‌شود، رانده می‌شود. پیستون به طور پیوسته

این چرخه را تکرار می‌کند تا به فشرده سازی و پمپاژ هوا به داخل لاستیک ادامه دهد.

نمونه هایی از کمپرسور باد فندکی
انواع کمپرسور بادفندکی
فن

اکثر کمپرسورهای باد توسط یک فن کوچک تعبیه شده در دستگاه با هوا خنک می‌شوند. محل قرارگیری فن متفاوت خواهد بود، اما احتمالاً در کنار

یا نزدیک موتور جایی است که بیشتر گرما ایجاد می‌شود.

سوپاپ‌ها

پیستون نمی‌تواند هدف خود را بدون عملکرد پشت سر هم سوپاپ ها انجام دهد. انواع سوپاپ‌ها، اعم از توپی، فلپ یا دیگرانواع، متفاوت خواهند

بود، اما همه آنها به یک هدف عمل می کنند: ورود هوا به داخل سیلندر در صورت نیاز و جلوگیری از ورود هوا در صورت عدم نیاز.

سنسور فشار

کمپرسور باد فندکی شما ممکن است از سنسور فشار نیز استفاده کند. این می‌تواند برای خواندن فشار و نمایش آن بر روی یک نمایشگر دیجیتال

استفاده شود، ویا ممکن است از آنها برای کنترل دریچه برای بسته شدن خودکار استفاده شود.

رابط

کانکتور یا تیوب در انتهای کمپرسور باد چیزی است که کمپرسور را قارد به باد کردن لاستیک، توپ یا هر چیز دیگری که نیاز به باد کردن دارد می‌سازد.

معمولاً از پلاستیک ساخته می شود و گاهی اوقات در یک روکش پارچه ای پوشانده می شود.بسیاری از مدل‌های جدید قابلیت‌های مختلفی را ارائه

می‌دهند که با رابط سازگار می‌شوند تا امکان استفاده‌های متنوع را فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.لطفا فیلد را تکمیل نمایید*