انواع اره : 7 نوع اره که باید بشناسید

معرفی انواع اره

انواع اره : 7 نوع اره که باید بشناسید

اره ابزاری شناخته شده برای عموم مردم است اما بسیاری با انواع اره و کاربردهای متفاوتشان آشنا نیستند. همین مساله موجب می‌شود هنگام خرید اره با چالش‌هایی همراه باشند. این 7 نوع اره را بشناسید تا بهتر بتوانید ابزار مورد نیازتان را انتخاب کرده و پروژه‌هایتان را پیش ببرید.

درباره تیغه اره چه می‌دانید؟

وقتی تصمیم به خرید اره می‌گیرید احتمالا یکی از ویژگی‌هایی که با آن برخورد می‌کنید دندانه اره است که با عددی بر پایه «دندانه در هر اینچ» یا (TPI) مشخص می‌شود. این عدد معمولا بین 2 تا 32 است.

هرچه عدد TPI کمتر باشد، تیغه اره با سرعت بیشتری برش را انجام می‌دهد اما برش‌های دندانه دارتر و اصطلاحا خشن‌تری ایجاد می‌کند. برای ایجاد برش صاف و بدون دندانه در چوب و سطوح اینچنینی بهتر است از اره‌هایی با TPI بالاتر استفاده شود.

انواع اره و کاربردهایشان

1.      اره دستی معمولی

اره دستی معمولی یکی از پرکاربردترین ابزار در هر کارگاه نجاری به شمار می‌رود. اگرچه کار با اره دستی صد در صد به نیروی عضلات نیاز دارد اما اغلب زمانی از این ابزار استفاده می‌شود که بخواهید برش ظریفی در قسمتی از کار ایجاد کنید که نمی‌توانید با اره‌های بزرگتر نظیر اره گردبر به آن ناحیه دسترسی داشته باشید.

اره دستی هم بر اساس کارایی که لازم دارید انتخاب می‌شود و دندانه‌های تیغه آن نیز بر همین اساس در نظر گرفته می‌شود:

  • اگر می‌خواهید در چوب برش ایجاد کنید و این برش به صورت طولی باشد، اره دستی با دندانه بزرگ و زاویه دار که TPI آن حداقل 5 باشد مناسب خواهد بود.
  • اگر می‌خواهید چوب را در جهت بافت آن برش دهید اره دستی متقاطع که دندانه کوتاه‌تر و TPI بین 10 تا 12 دارد را انتخاب کنید.
  • برای هر دو کار می‌توانید از اره دستی هیبرید که هر دو نوع برش را ایجاد می‌کند استفاده کنید. به طور متوسط این نوع اره‌ها TPI بین 6 الی 8 دارند.
انواع اره - اره دستی

2.      اره آهن بر

همانطور که از نامش پیداست، اره آهن بر، که با نام کمان اره نیز شناخته شده است، برای برش فلزات یا لوله‌های فلزی استفاده می‌شود. این نوع اره‌ها تیغه‌های باریک و قابل تعویض دارند که TPI آن‌ها بین 14 الی 32 است و ظاهر آن C شکل است.

تیغه این نوع اره‌ها برای برش ورق فلزی، PVC و لوله مناسب است و به راحتی می‌توان آن را از دسته جدا کرده و با تیغه دیگری جایگزین کرد. با توجه به ضخامت جسمی که می‌خواهید برش بزنید، نوع دندانه آن نیز انتخاب می‌شود.

انواه اره - اره آهن بر

3.      اره مویی

اره مویی که ظاهر آن U شکل است فقط برای یک دلیل استفاده می‌شود: ایجاد برش منحنی نازک در چوب و سایر اجسام نرم. از این نوع اره دستی برای معرق کاری نیز استفاده می‌شود. اره مویی به نسبت اره آهن بر بسیار سبک‌تر است و تیغه کوتاه‌تری نیز دارد. این تیغه نیز بر اساس نوع برش ممکن است TPI بین 10 تا 32 داشته باشد. تیغه باریک و کوچک این اره کمک می‌کند برش‌هایی با ظرافت و دقت بیشتر ایجاد کنید.

اره مویی

4.      اره عمود بر

یکی دیگر از انواع اره که چه در کارهای نجاری چه کاربردهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اره عمودبر است. این نوع اره می‌تواند خطوط کاملا صاف ببرد و برای فارسی بری و ایجاد گوشه‌های منحنی نیز مناسب است.

اره عمود بر در بین سایر انواع اره قدرتی یا برقی یک اره ایمن‌تری محسوب می‌شود. از آنجایی که تیغه آن به صورت عمودی به روی سطح قرار می‌گیرد، کار با این ابزار با ایمنی بیشتری همراه است. این نوع اره تقریبا هر نوع چوبی را برش می‌دهد و تیغه آن بین 8 تا 10 TPI است. بلندی و ضخامت تیغه بستگی به نوع برش دارد و می‌تواند متفاوت باشد.

اره عمود بر و کاربردهایش

5.      اره گردبر

برای برش خطوط مستقیم در چوب، تخته سه لایه، تخته فوم سخت و حتی بتن طراحی شده است. اره گردبر یکی از محبوب‌ترین اره‌ها برای قاب سازی است و می‌تواند در بسیاری از کارگاه‌ها جایگزین اره میزی شود.

این نوع اره یک تیغه مدور محصور و یک پایه مستحکم دارد که به روی سطح جسمی که برش می‌زنید قرار می‌گیرد. در بسیاری از مدل‌ها این تیغه قابل تنظیم است تا بتوانید برش با عمق متفاوت ایجاد کنید.

تیغه‌های اره گردبر با توجه به نوع جسمی که برش می‌دهید انتخاب می‌شود. مثلا تیغه برش چوب با تیغه برش بتن متفاوت است. نوع اول می‌تواند چوب، تخته سه لایه و الوار را برش دهد. تیغه‌های سنگ تراشی برای برش در بتن استفاده می‌شوند. اره‌های گردبر در سایزهای مختلفی عرضه می‌شوند که این سایز بر اساس قطر تیغه مدور آن تعیین می‌شود.

تیغه‌های کوچک‌تر، به طور معمول به قطر 4 اینچ یا 10 سانتیمتر، برای پروژه‌های سبک نجاری استفاده می‌شود. برای کارهای سنگین‌تر نظیر برش چوب‌های سنگین، از تیغه بزرگتر که گاهی تا 12 اینچ یا 30 سانتیمتر می‌رسد، استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت اره عمود بر و اره گرد بر: کدام مناسب کار شماست؟

6.      اره پروفیل بر

یکی از انواع اره که کاربرد زیادی در ساخت در و پنجره و برش پروفیل‌ها دارد اره‌ پروفیل بر است. هدف اصلی این اره برش دقیق و متقاطع برای ایجاد قالب‌های یکسان و گاها برش نوارهای سایدینگ است. اره‌های پروفیل بر امروزه قادر به ایجاد برش‌های پیچیده‌تری نیز هستند. پایه فولادی و سنگین وزن این اره روی میز کارگاهی سوار می‌شود. گونیا یا راهنمای فولادی که در امتداد لبه پشت این اره قرار گرفته، اجسام را برای برش دادن تراز می‌کند. تیغه این اره که دایره‌ای شکل است داخل یک حفاظ که شبیه به یک دیسک بزرگ است قرار می‌گیرد. بازوی دستگاه اغلب قابل تنظیم است و بالا و پایین می‌رود و به اطراف نیز چرخانده می‌شود تا بتوان در هر زاویه‌ای برش ایجاد کرد.

7.      اره برقی درخت بر

اره برقی یا اره زنجیری برای برش درخت استفاده می‌شود و گاها آن را با نام اره درخت بر می‌شناسند. این نوع اره نیز ده‌ها دندانه بسیار تیز دارد که حول تیغه اصلی می‌چرخد. این تیغه که در سایزهای مختلف و با کاربردهای مختلفی طراحی شده در برخی از انواع اره درخت بر،  قابل تعویض است. بعنوان مثال، یک اره برقی 16 اینچی یا 40 سانتیمتری برای برش یک تنه درخت به قطر 32 اینچ یا 81 سانتیمتر مناسب است.

با توجه به اینکه در عین ساده بودن، کار با اره برقی درخت بر نیاز به قدرت بدنی و دقت بالایی دارد، اغلب برای تازه کارها یک اره برقی 18 تا 20 اینچی یا 45 الی 50 سانتیمتری مناسب است که به کمک آن می‌توانند درختان کوچک‌تر یا کارهای سبک‌تر و ابتدایی‌تر را انجام دهند. برخی از انواع اره درخت بر به جای نیروی برق با بنزین کار می‌کنند که آن‌ها را با نام اره بنزینی می‌شناسند.

اره درخت بر

بهترین اره کدام است؟

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم نمی‌توان در بین انواع اره ، بهترین را انتخاب کرد بلکه همه چیز به کاربرد شما، تخصص و دقت کارتان بستگی دارد. بنابراین با توجه به اینکه اره را برای چه کاری استفاده می‌کنید از بین انواع اره نام برده، محصول مناسب خود را انتخاب کنید. فراموش نکنید، کار با تمامی ابزار برقی، بخصوص ابزاری همانند اره‌های برقی، نیاز به مراقبت و رعایت نکات ایمنی دارد. پس حین کار با این ابزار حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. اگر در حال حاضر ابزار مورد نظرتان را انتخاب و تهیه کردید وقت آن رسیده که بیشتر درباره مراقبت و نگهداری از ابزار خود اطلاعات کسب کنید.

بیشتر بخوانید: انواع اره : 7 نوع اره که باید بشناسید

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.لطفا فیلد را تکمیل نمایید*