راهنمای دریل کردن بتن

راهنمای دریل کردن بتن

راهنمای دریل کردن بتن

برای انجام برخی پروژه‌های خانگی ممکن است نیاز باشد که بتن را دریل کنید. اما دریل کردن بتن به سادگی دریل‌ کاری معمولی روزمره نیست چرا که بتن بسیار سخت و مقاوم است و برای اینکه در آن سوراخی ایجاد شود به تکنیک‌ و ابزار خاصی نیاز است. اما این کار به این سختی‌ها هم نیست اگر روش درست انجام آن را بدانید.با آریا کالا ابزار همراه باشید تا در مورد سوراخ کردن بتن اطلاعاتی را کسب کنید.

سوراخ کردن بتن چگونه است؟

سوراخ کردن دیوار بتنی دشواری‌های خاص خودش را دارد چرا که بتن سطحی متراکم و سخت است و سنگ‌های بهم پیوسته‌ای دارد و دریل کردن بتن با دریل معمولی و مته‌های معمولی موجب ساییده شدن و کُند شدن مته می‌شود، چرا که مته توانایی سوراخ کرده سنگ ریزه ها را ندارد و باید یک حالت چکشی دریل داشته باشد تا سنگ را خرد کند. به همین جهت، برای دریل کردن بتن معمولا استفاده از دریل چکشی توصیه می‌شود. استفاده از دریل چکشی برای کارهای سبک خانگی بسیار مناسب است اما برای سوراخ کردن دیوارهای بتنی عظیم و ایجاد سوراخ هایی با قطر بیشتر استفاده از بتن کن پیشنهاد می شود.

سوراخ کردن بتن با دریل چکشی

برای سوراخ کردن بتن می توان از دریل چکشی که عملکردی شبیه به یک دریل معمولی خانگی را دارد استفاده کرد. این دریل با چرخش مته در سطح سوراخ ایجاد می‌کند اما همزمان با این چرخش ضربه نیز میزند که موجب می‌شود سوارخ کردن تن با شدت و قدرت بیشتری انجام شود. در حقیقت این عملکرد چکشی دریل است که می‌تواند موجب تخریب راحت‌تر بتن شود و عملکرد چرخشی مته نیز در آن سوراخ ایجاد می‌کند.

برای چه کارهایی به دریل کردن بتن نیاز است؟

احتمالا هنگامی که برای نصب تلویزیون بر روی دیوار بتنی با این مشکل مواجه شده اید که چرا دریل سوراخ نمی کند و با کمی تحقیق متوجه می شوید که برای سوراخ کردن دیوار با دریل باید از دریل چکشی استفاده کنید. در ادامه به چند نمونه از مواردی که با دریل چکشی انجام می شود می پردازیم:

  • نصب قفسه یا آویختن آینه سنگین به روی دیوار بتنی
  • ایجاد حفره برای میخ زدن در داخل بتن
  • نصب لنگرهای فلزی در صفحات بتنی هنگام ساخت قاب‌های چوبی به روی دیوار
  • ایجاد حفره برای پیچ کردن در سنگ
  • نصب آینه و کابینت‌های توالت در دیوار بتنی

برای سوراخ کردن بتن چه نکات ایمنی باید رعایت شود؟

اگرچه بسیاری از ابزار برقی و شارژی امروزی طوری طراحی شده‌اند که کمترین خطر را برای کاربر داشته باشند اما در هر حال لازم است نکاتی را پیش از شروع کار با دریل چکشی بخصوص به روی بتن در نظر بگیرید.

  • حتما از عینک محافظ استفاده کنید.
  • گوشی مخصوص به روی گوشتان بگذارید.
  • ماسک بزنید تا گرد و غبار ایجاد شده در اثر دریل کاری وارد ریه شما نشود.
  • از دستکش مخصوص استفاده کنید.
  • بهتر است لباس آستین بلند بپوشید تا آسیبی به دستانتان وارد نشود.
دریل کردن با دریل چکشی

راهنمای دریل کردن بتن با دریل چکشی

نقطه شروع دریل کاری را مشخص کنید

سخت است که بخواهید با یک دریل نقطه شروع کارتان را مشخص کنید چرا که مته ممکن است به روی بتن لیز بخورد و این خطرناک است. بنابراین بهتر است برای شروع، ابتدا نقطه‌ای که می‌خواهید دریل کنید را با یک میخ و چکش مشخص کنید. فقط کافیست با چند ضربه چکش و با کمک میخ کمی فرورفتگی ایجاد کنید تا مته به خوبی در جای خود قرار بگیرد.

خط کش عمق دریل را به روی آن نصب کنید

دریل‌های چکشی اغلب یک خط کش برای مشخص کردن عمق دریل کردن دارند که می‌توانید آن را روی دریل نصب کرده یا از آن جدا کنید. این خط کش می‌تواند عمق سوراخ را مشخص کند. بنابراین شما بیش از اندازه یا کمتر از حد مطلوب در بتن سوراخ ایجاد نخواهید کرد.

دریل کردن بتن با دریل چکشی

3.      مته را به دریل متصل کنید

مته‌های مختلفی برای کارهای متفاوت وجود دارند که باید بتوانید از بین آن‌ها مته مقاومی که برای دریل کردن بتن مناسب است را انتخاب کرده و به دریل چکشی خود متصل کنید. معمولا متصل کردن مته به دریل چکشی کار بسیار ساده‌ای است و با چرخاندن مته در سه نظام دریل این کار به سادگی انجام می‌شود.

ممکن است علاقمند باشید بخوانید: انواع مته و کاربردهای مختلف آنها

4.      دریل کردن را آغاز کنید

برای شروع کار مته را در نقطه شروعی که مشخص کرده بودید قرار دهید و با سرعت پایین شروع به دریل کردن کنید. برای شروع از سرعت بالا و فشار زیاد استفاده نکنید چرا که ممکن است موجب لیز خوردن مته و آسیب دیدنتان شود. فقط کافیست دریل چکشی به آرامی کار کند تا بتواند حفره مورد نظر را در بتن ایجاد کند وقتی که به اندازه کافی وارد بتن شد می‌توانید به آرامی سرعت را تغییر دهید.

5.      به دریل استراحت بدهید

دریل کردن بتن، کاری نیست که بتوانید در چند دقیقه انجام دهید. بنابراین لازم است هر چند دقیقه یکبار به دریل استراحت بدهید تا خیلی داغ نشود. بخصوص مته ممکن است در اثر داغ شدن زیاد آسیب دیده یا کُند شود. دریل را خاموش کنید و چند دقیقه بگذارید مته آن سرد شود. در این بین گرد و غبار و سنگ ریزه‌هایی که در مسیر دریل کردن قرار گرفته را با یک سشوار صنعتی یا بلوئر از سر راه مته بردارید. پیش از اینکه مجدد شروع به کار کنید وضعیت مته را بررسی کنید که ترک نخورده باشد و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

دریل کردن بتن با دریل معمولی

نکاتی که باید درباره دریل کردن بتن بدانید

  • از آنجایی که دریل کردن بتن کار پرزحمتی است فقط به اندازه‌ای که مدنظرتان است دریل کنید. برای این کار حتما از خط کش دریل استفاده کنید تا بیش از اندازه دریل نکنید.
  • وقتی به روی بتن یا آجر دریل می‌کنید خیلی فشار به دریل نیاورید چرا که ممکن است موجب شکستن مته شوید.
  • اگر دریل شما دسته کمکی داشته باشد کنترل کردن آن و فشار وارد کردن به آن برایتان ساده‌تر است. بنابراین اگر دریلی که تهیه کردید این دسته کمکی را دارد حتما از آن استفاده کنید.

دریل کردن بتن با دریل معمولی

اگرچه کار سختی به نظر می‌رسد که بخواهید با یک دریل معمولی خانگی بتن را سوراخ کنید اما غیرممکن نیست. این کار زمان بیشتری از شما خواهد گرفت چرا که باید با احتیاط عمل کرده و مدت زمان بیشتری را صرف دریل کردن کنید. اما اگر دریل چکشی در دسترس ندارید و می‌خواهید از دریل معمولی برای ایجاد سوراخ در بتن استفاده کنید نکاتی است که باید در نظر بگیرید.

برای این کار لازم است مته را خنک نگه دارید تا آسیب نبیند یا نشکند. با استفاده از یک دریل شارژی می‌توانید به آرامی شروع به کار کنید اما کمی محدوده دریل کاری را با آب خیس کنید. همچنین هرچند دقیقه یکبار از دریل کردن دست نگه دارید و مته را خنک کنید و همزمان محل سوراخ کردن را نیز با سشوار یا بلوئر تمیز کنید تا چیزی سد راه مته نباشد.

اگرچه این مراحل شبیه به مراحلی است که با دریل چکشی طی می‌کنید اما تعدا دفعاتی که قرار است شما توقف کنید بیشتر از تعداد دفعات توقف و استراحت با دریل چکشی است چرا که دریل معمولی توان و قدرت دریل چکشی برای سوراخ کردن بتن را ندارد و فشار بیش از حد آوردن به آن ممکن است موجب آسیب دیدن دریل شود.

آیا بهتر است دریل چکشی بخریم؟

اگر پیش بینی می‌کنید برای پروژه‌ها و کارهای خود نیاز دارید دفعات زیادی بتن را دریل کنید یا به طور کلی قرار است با سطوح سخت سر و کار داشته باشید، بهتر است دریل چکشی را برای خرید انتخاب کنید. دریل‌های چکشی قدرتمندتر از دریل‌های معمولی کار می‌کنند و هر زمان نیاز باشد می‌توانید حالت چکشی آن را خاموش کنید و همانند یک دریل معمولی از آن استفاده کنید. با انتخاب دریل چکشی شما یک دریل دوکاره و قدرتمند خواهید داشت که در کنار کارهای ساده دریل کاری، می‌تواند در کارهای سنگین‌تر نیز به کارتان بیاید.در ادامه به چند نمونه از دریل های چکشی از برندهای مختلف اشاره می کنیم که در فروشگاه آریا کالا ابزار با قیمتی مناسب به فروش می رسند.

بیشتر بخوانید: راهنمای دریل کردن بتن

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.لطفا فیلد را تکمیل نمایید*